Hauek dira klaseko zure aurkezpenean kopiatutako akats nabarmenak:
1) HUTSAK:
·
Ebakera = ahozkera
·
Hitz loturak: hil tziren, etzuen, joan tzen, z hitz
hasieran badago tz.
·
Bat: gizona,
·
Partitibo= mmg. Ez dago libururik
·
Larresoro alemanek okupatua dago. Ez alemanengatik,…
·
Prolatibo: bezala, gisa… hitzak
dira. Itzultzaile lana ere egiten zuen.
·
Instrumentala: neskez hitz egin…
·
Ablatibo: baztanetik gaizki dago,
ongi dago: baztandik,
·
Leku genitibo: baztangoa, portugalgoa
·
Batera,
ez batetara ez
·
Aditz saila: N-N-N , N-N …
·
Inportantzia aditzaren aurrean.=galdegaia
·
Egon: geldirik. Lanean ari da
·
Bazen karlista da: eztabaidan
indartzeko, bestela, karlista zen.
·
Tzen ez= tuko
·
ERE, aditza kentzean ere bai,
mikelek ere bai.
·
Eta gero bakarrik aditzaren ostean.
·
Gauza bera =/= berdin
·
Aditza bukaeran
klaseetan zehar hartutako akats nagusiak:
·
Ere eta gero aditza badago ba
jarri. Gazak ere Baditu.
·
Gorrituta gaizki, gorrituz gero.
2)IKASLEEN HUTSIK OHIKOENAK
2)IKASLEEN HUTSIK OHIKOENAK
Ikaslearen izen-deiturak: IRENE LÓPEZ
Ebakera
|
Deklinabidea
|
Aditza
|
Joskera - hitz-ordena
|
autóbusa /
|
-a / bat
|
ikusi nau / ikusi dit
|
mutil
bat, hemengoa (dena) /
|
ts / tx, tz
|
batean / batetan
|
eman dit /
|
emakume
baten biya, Sara deitzen dena
|
z / s
|
batera / batetara
|
pentsatzen
dut/ imajinatzen naiz
|
ni ere bai, baita ni ere /, ni ere
|
ll / y
|
batetik /
|
erori naiz / erori egin naiz
|
dakielako, dakien berria /
|
tt / t, tx
|
-(r)ik
|
ari / egon
|
hain (non) bait-, -en / hain -ela
|
egintzuen/eginzuen
|
-(r)ik + AS
|
karlista zen
|
bazkaria eta gero (bazkariaren ondoan)
|
hiltzen / hilzen
|
-ek +
dute / -ak dute
|
egiten ikasi
|
irakaslea da
|
hortzara
/ horzara
|
hau da /
|
egingo dut? /
|
lanak
egin ditu / egin ditu lanak
|
etzara / e(z)zara
|
honek du / hau du
|
neskak
okupatu /
neskagatik okupatu
|
pentsatu
zuen ongi egongo zela /
pentsatu
zuen ongi egongo litzatekeela
|
ezpada /
ezbada
|
morroi
dago /
morroi
bezala dago
|
mutila ikusi / mutilari ikusi
|
ongi egongo litzateke / ongi egongo zen
|
ezta / ezda
|
gizonez / gizonetaz
|
/ gelditu
zen, pentsatzen...ela
|
|
ezkara / ezgara
|
Baztango / Baztaneko
|
||
eluke / ezluke
|
gainean
|
||
enuke / eznuke
|
etortzen da
|
BIAK UTZIZ GERO BIAK
ESATEN DITUDALAKO DA. HORREGATIK GORRIZ JARRI
DITUT.
3)TESTUKO AKATSAK : urriaren 9an
Herri euskaldunak eta eskola txikiak
Paula Kasares (NUP)
4) HURRENGO ESALDI ETA PASARTEAK AZTERTU ETA GAIZKI DAGOENA ZUZENDU:
1. Itxuraz,laurogeita hamar urte izateko gorputz indartsua dauka. Baina itxurakeria da soilik, errealitatean asko kostatzen baitzaio ibilaldi txikiak egitea.
3)TESTUKO AKATSAK : urriaren 9an
Herri euskaldunak eta eskola txikiak

Euskararen berreskuratze zsozialaren
prozesuak hizkuntzaren
hiritartzea ekarri du. Azken mendean, euskeara hiritik baztertuta egon da eta bereziki
landa eremuetako mintzaira izatetik, nekazalgo eta arrantzuaren bizimolde
tradizionalei lotuta egotetik, modernitateari eta hirietako bizimoduari egokitu
zaie gutxi-asko. Egun, euskaldun gehienak hirietan bizi dira eta oso ehuneko apala baino ez, aldiz, herri txikietan.
Bestalde, jakina dago
herririk euskaldunenak, IV. Inkesta Soziolinguistikoaren arabera, biztanleen %
80tik gora euskaldunak dituztenak, txikiak izaten direla. Hala bada, ikuspegi
kuantitatibo batetik euskararen egoerarako herri txiki euskaldunak ezer gutxi
badira ere, kualitatiboki, hizkuntzaren bizitasunearako berebiziko
garrantzia dute. Herri euskaldun horietako eskolei erreparatu nahi diet, herri
txikietan eta auzoetan egoten diren landa eremuetako eskola txikiei. Zergaitik merezi dute arreta
hezkuntza errealitate ñimiño horiek?
Hizkuntzaren ikuspegitik, hiztun kopuru urria izanagatik, dago herri euskaldunetan euskara bizi-bizirik dago, belaunaldi
guztietako herritarren mintzaira izaten da eta ohiko harremanetan erabiltzen
da. Herri txiki horiek hizkuntzaren bizitasunerako beharrezkoak dira, Joshua A.
Fishmanen hitzetan «demographically
concentrated and intergenerationally continuous» («demografikoki
kontzentratuak eta belaunaldien artean jarraiak») baitira. Horregatik, «heartlands of minority languages» deitu
izan zaie, hotzs, hizkuntza
gutxituen oinarriak. Gurean, Mikel Zalbide euskaltzainak
"arnasguneak" erabiltzen du euskara gizarte harremanetan ohizkoa duten herri-eskualdeei
erreferentzia egiteko
esateko. Herri
euskaldun horietan euskarak bertako mintzamolde eta erregistro jatorrak
(hitanoa, soziolektoak...) garbienak eta bizienak atsiki ditu.
Herri txikien ikuspegitik, eskolak bizia ematen diou
herriari, dira haien
bihotza eta bizipoza dira. Haurrak herrian dabiltza egun osoan eta eskolak bertako kulturari
eta ohiturei eusten die, haurrak bertako kultura ohituretan sozializatuz:
inauteriak direla, Olentzero, Orakunde (Ostegun Santuko haurren eguna), Santa
Agueda, festak... Eskola
txikiaek beste eskola eredu
bat izan nahi dute. Bestalde, eskolak, zerbitzu gisa, biztanleak herrixkan geratzen
laguntzen diou.
Familien eta haurren ikuspegitik, ikasleak herriari estuki lotutako eskola
batean hazten
dira, herriaren bizitzan errotutak.
Adin deszberdineko haurrak biltzen dira
ikastalde berean eta horrek elkar eragina eta kooperazioa era naturalean
sustatzen ditu. Gainera, eskola txikietan gurasoen inmplikazioa haundiagoa izaten da.
Beraz, herri txikietan eskolak hizkuntzari ez ezik,
herriko bizimoduari,
ohiturari eta
kulturari heusteari ere eragiten
dio. Jacqueline L. Urla antropologoak eta
Jakoba Errekondo nekazaritza-ingeniariak honela idatzi dute Zerain herriataz eta hango eskolaataz: «One
of the first steps locals took to preserve their community was to create a
school in town for their younger children. Keeping children close to their
families and neighbours during their early socialization was regarded by
residents to be essential for the transmission of local culture, language, and
customs as well as the formation of closer life long bonds with their peers».
Hau da, Zerainen tokiko garapen iraunkorrerako lehen hurratsxetako bat herriko haur txikientzako eskola sortzea izan zen.
Izan ere, zerainekoak
haurrak herrian, haien familia eta auzokideekin atsikitzea funtzezkotzat jo dute herriaren
kulturaren, hizkuntzaren eta ohituren transmisiorako, eta ere baita tokian errotutako bizimodua
bermatzeko ere.
Herri txikietako edo auzoetako eskolak gure hezkuntza sistemako errealitate
kuantitatiboki txikiak,
baina kualitatiboki garrantzitxsuak dira. Azken hamarkadetan teknologia berriek
eskola txikien arteko elkarlana eta koordinazioa erraztu
dute. Adibidez, Gipuzkoako eskola txikien sarea 1987. urtean abiatu zen.
Irakasle talde bat, eskola txikien balioaz jabetuz, elkartzen hasi zen. Dira Egun, Gipuzkoako eskola txikiak 26 dira, eta mila bat ikasle biltzen dira horietaran. Bizkaian 24 eskola txiki daude. Araban herrietako
eskolen arazoei aurre egiteko Landa Eskolen Foroa sortu berri dute. Nafarroan
landa eremuko eskolak 79 dira,
bainan hemendik aurrera
bat gutxiago, zergatik
duela haste batzuek amaitu den ikasturtea azkena
izan baita Nafarroako
Mendialdeko Erasungo herriko eskolarentzat. Heldu den ikasturtean neska-mutiko
erasundarrek SantestebanekoDonestebeko
ikastetxe publikoraan bildu
beharko dute. Herriak eskolari heusteko ahaleginak
eginagatik/da
ere, Nafarroako
Gobernuko Hezkuntza Departamentuak eskola isxteko erabakia aurrera
eraman du,
gutxienez 5 ikasle behar baitira eskola zabalik izateko. Eskolen itxiera behin
betiko izaten da. Hau da, behin itxiz gero, eskolak ez ohi dira berriz
zabaltzen nahiz
eta haur zenbakia hazi. Hala gertatu da Erasundik hurbil dauden Zubieta eta
Elgorriaga herrietan (Malerrekan) eta Anizen (Baztanen), baita Arabako Bernedo
herrian ere. Herriak haren
bere eskola
galtzen duenean, nolabait bizia ere galtzen duela diote.
4) HURRENGO ESALDI ETA PASARTEAK AZTERTU ETA GAIZKI DAGOENA ZUZENDU:
1. Itxuraz,laurogeita hamar urte izateko gorputz indartsua dauka. Baina itxurakeria da soilik, errealitatean asko kostatzen baitzaio ibilaldi txikiak egitea.
2. Zuek egun hartan zer egin pentsatzen ari zineten.
3. Maiderrek Saioak eta Ikerrek zergatik egin duten ez daki.
4. Bartzelonako jokalariez askotan hitz egiten du .
5. Gela txukuntzeko esan diot, baina arrunt alferra da.
6. Hemen badu oso ona den lana.
7. Ardoa edan dut, baita sagardoa ere.
8. Hurrengo bisitaldian elkarrekin bazkaldu zuten. Senarrak, oso dotore jantzita eta ilea moztuta, beste bat zirudien.
9. Unibertsitaten ikusi zaituztet gaur goizean.
10. Urtzi hemengo irakaslea da.
11. Esan diot libururik ez duela ekarri.
12. Neska batzuk etorri ziren mutilen lengusinak zirenak.
13. Irakasle aritu da Ezkaba ikastetxean.
14. Irailaren 5ean hasi dugu ikasturtea.
15. Asko oroitzen naiz urte hartan ezagutu nuen mutil batez.
16. Haren helburua ez zen gezurra esatea baizik eta bere azken orduak pozik pasatzea.
17. Donostiatik Bizkaira berrogeita hamar kilometro daude.
18. Euskaraz hitz egiten ahaztu zaio.
19. Hori beti besteez baliatzen da nahi duena lortzeko.
20. Oso pinpirina denez, aurpegia egunero apaintzen du, begiak urdin argiz eta ezpainak gorri ilunez.
21. Mirarik pentsatzen zegoen gauzak ez zituela ongi egin.
22. Mikelek bazuen lagun bat unibertsitateko langilea zena.
23. Aita gaixorik dago, ospitalean.
24. Gaur ez dut batere asmatzen, ez dago gauzak zuzen egiteko modurik! Astelehena izanik! (Ongi dago).
25. Bere itxurari ez zion garrantzi handirik ematen. Beraz, logikoa denez, amonak arduragabekeria0 horren contra borroka egin behar zuen.
26. Urtzi dago etxean. (Ongi dago).
27. Merkatuan ogia erosi eta berehala joanen naiz etxera, zu egon lasai.
28. zuk gauzk beti gaizki azaltzen! Hola ez dago deus ere egiterik hemen!
29. Nago e zote den hobe deus ez egin eta esperoan gelditzea. (Ongi dago).
30. sobera lan duela ere esan du.
31. Ez ibiltzen da ez ibiltzen uzten du. (Ongi dago)
32. Nire irudiko oporretan askoz ere hobeki gaude klasean baino.
33. Mirenek du aukera gauzak zuzen egiteko. (Ongi dago).
34. Franko izorratuak daude, baina ez ditugu botako.
35. Jakin banu ez nintzen herrira joanen! (Ongi dago).
36. Ariketa horiek klasean lant ditzakegu, ongi ikasi arte.
37. eta esan zuten baita ere, mekatuatak zeudela eta ez zirela etorriko.
No hay comentarios:
Publicar un comentario